loading...
رایحه ی بهشت
سجاد سحرخوان بازدید : 161 دوشنبه 18 مرداد 1395 نظرات (0)

عذاب ترک نماز

اگر کسی نماز را ترک ‌کند و با همین حال از دنیا برود، هیچ عملی از او پذیرفته نیست و خسران ابدی شامل حال او می‌گردد و با کفار محشور می‌شود. در حقیقت هرکس نماز را عمدا ترک کند آشکارا کفر ورزیده است و کسی که نماز نمی‌گذارد بهره ای از دین ندارد. اما کسی که کاهل نماز است، به میزانی که در نماز سستی می‌کند، عقوبت سختی شامل حال او می‌گردد.

عذاب ترک نماز

اگر کسی نماز را ترک ‌کند و با همین حال از دنیا برود، هیچ عملی از او پذیرفته نیست و خسران ابدی شامل حال او می‌گردد و با کفار محشور می‌شود. در حقیقت هرکس نماز را عمدا ترک کند آشکارا کفر ورزیده است و کسی که نماز نمی‌گذارد بهره ای از دین ندارد. اما کسی که کاهل نماز است، به میزانی که در نماز سستی می‌کند، عقوبت سختی شامل حال او می‌گردد.
دین اسلام اصول و ضروریاتی دارد که بر هر فرد مسلمان واجب است که به آنها متعهد باشد. نماز، روزه و خمس از واجبات است؛ یعنی اگر انسان در هریک از اینها کوتاهی کرده، و تا آخر عمر اصلاح عمل نکند و با این حال از دنیا برود، بطور قطع مؤاخذه خواهد شد.

پیامبر اکرم (ص):

هرگاه کسی نماز صبح را نخواند، فرشته ای از آسمان او را صدا می کند: ای زیانکار! و هرگاه نماز ظهرش را نخواند، فرشته ای به او می گوید: ای خیانتکار! و هرگاه شخص نماز عصر خود را نخواند، گوید: ای بی دین! و اگر نماز مغرب خود را نخواند، گوید: ای کافر! و اگر شخص نماز عشاء را ترک کند، گوید: وای برتو که در تو هیچ خیر و منفعتی نیست. وسائل الشیعه، ج ۳، ص ۳۱

 مخفی و پوشیده نماند که عقوبتی از عقوبت تارک الصّلوة بدتر نخواهد بود . زیرا که به سند جامع الاخبار جناب رسول (ص) فرمودند : « مَن تَبَسّمَ وَجهَ تارِکَ الصّلوةِ فَکَأنَّما هَدَمَ بَیتَ المَعمورِ سَبعَ مَرّاتٍ وَ کَاَنَّما قَتَلَ اَلفَ مَلَکٍ مِنَ المَلائِکَةِ المُقَرَّبین وَ الانبِیاءِ المُرسَلینَ » .

هر که بخندد بر روی تارک الصّلوة ، پس چنان باشد که خراب کرده باشد بیت العمور را هفت بار و به قتل آورده باشد هزار فرشته مقرب و پیغمبران مرسل را .

در کتاب جامع التمثیل ، وارد شده که حضرت موسی (ع) روزی از کنار رود نیل عبود می کردند ، ماهیان رود را در حال عذاب دیدند ، در این حال عرض کرد : الهی ، سبب عذاب ماهیان چیست ؟ ندا رسید : « ای موسی عصای خود را به آب بزن تا بر تو معلوم شود » . موسی (ع) عصای خود را به رود زد ؛ جمعی از ماهیان به تکلّم آمدند . موسی (ع) از ایشان سبب عذاب را سؤال کرد؟ جواب دادند : « یا موسی ، شخص بی نمازی در کشتی به دندان درد مبتلا شد ، دندان او را کشیدند و به دریا انداختند ، یکی از ماهیان آن داندان را فرو برد . خداوند به سبب آن یک ماهی که دندان بیمار در شکم او بود ما را هم به عذاب مبتلا نمود » . از این جاست که حضرت رسول اکرم (ص) فرمودند :

« مَن اَعانَ تارِکَ الصّلوةِ بِلُقمَةٍ اَو کِسوَةٍ فَکَاَنَّما قَتَلَ سَبعِینَ نَبیّاً اَوَّلهُم آدَم و آخِرَهُم محمَّد (ص) »

هر که اعانت و یاری کند تارک الصّلاة را به لقمه نانی یا لباس و پوشاکی ، پس گویا کشته است ، هفتاد پیغمبر را که اول آیشان آدم باشد و آخر ایشان محمد (ص) باشد .

پس واجب است اعتقاد نمودن به این که نماز در میان اعمال به منزله پادشاه است و بهترین اعمال می باشد . زیرا که همه پیامبران سلف به آن اقدام نموده اند و وسیله نجات خویش دانسته اند .

 

 

– در قرآن یکی از عوامل جهنّمى شدن را ترک نماز ذکر کرده است.

یکی از سؤال‌هایی که بهشتیان از جهنمیان می‌پرسند، در خصوص علت جهنمی شدن آنها می‌باشد که آنها ریشه و علت اصلی چنین عقوبتی را ترک نماز مطرح می‌نمایند؛

«فی‏ جَنَّاتٍ یَتَساءَلُونَ، عَنِ الْمُجْرِمینَ، ما سَلَکَکُمْ فی‏ سَقَرَ، قالُوا لَمْ نَکُ مِنَ الْمُصَلِّینَ، (سوره المدثر، آیه‌ی ۴۰ به بعد) آنها در باغهاى بهشتند، و سؤال مى‏کنند… از مجرمان: چه چیز شما را به دوزخ وارد ساخت؟! مى‏گویند: ما از نمازگزاران نبودیم».

سوره مؤ من آیه ۶۰: «ادعونى استجب لى ان الذین یستکبرون عن عبادتى سیدخلون جهنم داخرین»
«مرابخوانید که شما رااجابت خواهم کرد، آنان که از پرستش من سرباز مى زنند، بزودى در حالى که خوار باشند وارد دوزخ خواهند شد».

رسول خدا (ص): در جهنم یک وادی است که از شدت عذاب آن، جهنمیان هر روز هفتاد مرتبه از آن می نالند و در وادی، خانه ای از آتش و در آن خانه چاهی قرار دارد که در آن چاه تابوتی است و در آن تابوت ماری است که هزار سر دارد و در هر سری هزار دهان و در هر دهان هزار نیش است و این جایگاه کسانی است که نماز نمی خوانند و شراب می نوشند. لئالی الاخبار، ص ۳۹۵

– تارک الصلاه با قارون و فرعون و هامان محشور شده و با منافقین روانه جهنم می‌شود.


رسول خدا (صل الله علی وآله) فرمودند :

لَا تُضَیِّعُوا صَلَاتَکُمْ فَإِنَّ مَنْ ضَیَّعَ صَلَاتَهُ حَشَرَهُ اللَّهُ مَعَ قَارُونَ وَ فِرْعَوْنَ وَ هَامَانَ لَعَنَهُمُ اللَّهُ وَ أَخْزَاهُمْ- وَ کَانَ حَقّاً عَلَى اللَّهِ أَنْ یُدْخِلَهُ النَّارَ مَعَ الْمُنَافِقِینَ فَالْوَیْلُ لِمَنْ لَمْ یُحَافِظْ عَلَى صَلَاتِهِ‏؛

نمازتان را ضایع نکنید؛ بدرستیکه هر کس که نمازش را ضایع کند خداوند او را با قارون و فرعون و هامان (که لعنت و ننگ الهی بر آنها باد) محشور نماید و واجب است بر خداوند که داخل کند او را با منافقین پس وای بر کسیکه بر نمازش محافظت ننماید. (جامع الأخبار، ص: ۷۴)
– اولین چیزی که در قیامت بر آن محاسبه می‌شود نماز است.
پیامبر خدا (صلی الله علیه و اله) فرمود:

بهترین واجبات پس از شناخت (خدا) نماز است. نماز نخستین چیزى است که بنده را براى آن مورد حساب قرار مى‏دهند، اگر پذیرفته شد سایر اعمال نیز پذیرفته مى‏شود و اگر پذیرفته نشد بقیّه اعمال نیز پذیرفته نمى‏شود. (الکافی ج‏۳ ص ۲۶۸ )


– نقش نماز در دین همچون ستون خیمه است.


رسول خدا (صلّى اللَّه علیه و آله) فرمود:

نقش نماز، چون نقش ستون خیمه است، چون ستون استوار ماند، طنابها و میخها و پوشش پایدار مى‏ماند و اگر ستون بشکند نه طنابى و نه میخى و نه پوششى باقى مى‏ماند. (پیام پیامبر، ترجمه‏ فارسى، ص: ۶۶۷)


– ترک نماز موجب باطل شدن اعمال نیک انسان می‌گردد.


رسول خدا (صلی الله علی وآله) فرمودند : مَنْ تَرَکَ صَلَاتَهُ حَتَّى تَفُوتَهُ مِنْ غَیْرِ عُذْرٍ فَقَدْ حَبِطَ عَمَلُهُ‏
کسی که بدون دلیل نمازش را رها کند تا اینکه قضا شود بدرستی که اعمالش را باطل کرده است. (جامع الأخبار،

 علت عقوبت برای ترک نماز 

  چرا اين همه عقوبت براى ترك نماز و بى‌توجهى به آن ذكر شده است؟

  با توجّه به اين كه عذاب اخروى بازتاب كردار دنيوى آدمى است و از آثار وضعى عمل ما مى‌باشد و چون نماز آثار و بركات و فوايد بى‌شمار دنيوى و اخروى دارد، شخصى كه نماز نمى‌خواند يا آن را سبك مى‌شمارد، از آثار، بركات و فوائد نماز محروم مى‌ماند، كه بازتاب و اثر وضعى اين محروميت، عقوبت‌هاى فراوانى است كه براى ترك نماز و بى‌توجهى به آن بيان شده است.

 

گردآوری وتنظیم:سجاد سحر خوان

منبع:

پایگاه اطلاع رسانی جبهه بصیرت

پرسمان دانشجویی اخلاق

سایت آیت الله مکارم شیرازی

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش
درباره ما
Profile Pic
پیامبر اکرم (ص) فرمودند: میان کفر و ایمان، فاصله ای جز ترک نماز نیست. ............... امام خميني(ره): نماز خوب ، فحشا و منكر را از يك امتى بيرون مي‏كند . برويد سراغ نماز ، احيا كنيد اين سنت‏ سياسى اسلام را ............... با سلام و عرض ادب نماز، حقيقتي است كه كيمياي حيات بدون آن بي سود است و محرومان از اين مقام اسير دست شيطانند. و حتی می توان گفت ثروتمندان بي نماز تهيدستند و فقيران با نماز ثروتمندان بزم وجودند. اگر دقت کنیم تشکر اولین فلسفه ی نماز ، رشد و کمال دومین فلسفه ی نماز ، انس باخدا سومین فلسفه ی نماز ، قرب الهی چهارمین فلسفه ی یک نماز با وجود است. با توجه به توانم و برای ترویج دین خدا پایگاه دینی معراج حضور را تاسیس کردم تا اولا تلنگر و تذکری به خودم باشد و بهانه ای باشد تا همواره به یاد خداوند سبحان باشم و در ثانی بتوانم در این عصر و زمانه بی خدایی و من گرایی قدمی هر چند کوچک اما مفید در راه تبلیغ خداجویی و معرفی توحید ناب بردارم.
اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نظرسنجی
    مهم ترين مرکز یا راه ترويج نماز در جامعه ما کدام است؟
    افتخارات نویسنده

     کسب رتبه اول در 

    مسابقه ابلاغ غدیر

    ----------------------------

        کسب رتبه اول در 

    مسابقه زوایای پنهان غدیر

    ----------------------------

     کسب رتبه دوم در 

    مسابقه قرآن کتاب زندگی

    ----------------------------

     کسب رتبه سی و چهارم در

    سومین مسابقه وبلاگ نویسی نماز

    ----------------------------

      کسب رتبه نهم و دهم در

    مسابقه کشوری جهاد سایبری

    ----------------------------

          کسب رتبه هفتم در

      مسابقه بسیج پیشرودر

        حماسه و خدمت

    منو سایت

    اوقات شرعی
    دوستان ما

    پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری


    مسابقه وبلاگ نویسی نماز


    تاریخ و ساعت
    ساعت فلش مذهبی
    فالطالع بینیفال روزانه
    نرم افزار نماز

    با سلام جهت دانلود نرم افزار نمازکه تولید همین وبلاگ استروی تصویر زیر کلیک کنید.

    (هر گونه کپی برداری بدون ذکر منبع شر عا حرام است)


    پاور پوینت نماز جهت دانلود کلیک کنید


    آمارگیر
    آمار سایت
  • کل مطالب : 213
  • کل نظرات : 2
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 4
  • آی پی امروز : 36
  • آی پی دیروز : 43
  • بازدید امروز : 39
  • باردید دیروز : 48
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 197
  • بازدید ماه : 150
  • بازدید سال : 2,424
  • بازدید کلی : 25,747
  • کدهای اختصاصی

    mouse code

    پشتیبانی

    تصویر ثابت

    تصویر ثابت

    ابزار هدایت به بالای صفحه

    نرم افزار رایحه بهشت

    برای دانلود نرم افزار رایحه بهشت با 

    موضوع نماز روی تصویر زیر کلیک کنید

    هر گونه کپی برداری بدون اجازه مدیر 

    وبلاگ شرعا حرام بوده و پیگرد قانونی دارد

    سامانه پیامکی ما

    سامانه پیامکی ما

    لطفا انتقادات و پیشنهادات خودرا

    به سامانه زیر پیامک کنید

    احادیث تصادفی نماز

    مشاهده بهتر

    جهت مشاهده بهتر 

    از مرور گرهای زیر 

       استفاده کنید:

    ChromeOperaFirefox

    طراحی: رایحه ی بهشت
    رمزینه سایت

    نوای وبلاگ
    نسخه موبایل سایت