مراتب حضور قلب
درباره مراتب حضور قلب، سخنان بسیاری از بزرگان اهل معرفت رسیده، ولی ما به جهت مختصرگویی و ساده نویسی برآنیم تا با الهام از سخنان ارزشمند آنان به ذکر پنج مرتبه از مراتب حضور قلب بپردازیم.
عنوان | پاسخ | بازدید | توسط |
نماز چیست؟ | 0 | 55 | sahand540 |
علت قضا شدن نماز صبح از زبان آیتالله مجتهدی | 1 | 70 | sahand540 |
زیباترین مسجد جهان در ایران تصاویر | 0 | 60 | hasan |
درباره مراتب حضور قلب، سخنان بسیاری از بزرگان اهل معرفت رسیده، ولی ما به جهت مختصرگویی و ساده نویسی برآنیم تا با الهام از سخنان ارزشمند آنان به ذکر پنج مرتبه از مراتب حضور قلب بپردازیم.
اهمیت حضور قلب در نماز
طبق كلمات معصومين شرط قبولي سايراعمال،قبولي نماز است واگر نماز قبول نشود به اعمال ديگر اصلاَ نگاهي نمي كنند وقبولي نماز به حضور قلب وتوجه باطني انسان به خداست واگر نماز بدون حضور قلب خوانده شوداز درجه ی اعتبار ساقط بوده ولايق محضر حضرت حق نيست
پس به فرموده ی حضرت امام خميني كليد گنجينه ي اعمال و باب الابواب همه ي سعادت ها،حضور قلب است و بدون آن همه ي عبادت ها از اعتبار ساقط مي شود
یکی از مواردی که می تواند به حضور قلب بیشتر در نماز کمک کند و در روایت ها نیز به آن اشاره شده، در نظر داشتن این نکته است که احتمال دارد این نماز، آخرین نمازی باشد که می خوانیم.
در روایتی نقل است که پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله به یکی از یاران خود فرمود:
«فَصَلِّها صلاةَ مُوَدِّعٍ؛ به هنگام نماز، به گونه ای نماز بخوان که گویا این آخرین نمازی است که می خوانی و نماز خداحافظی توست».
آرزوی نورانی و آسمانی که همواره فکر و اندیشه مؤمن را به خود مشغول نموده این است که به هنگام اوقات معنوی نماز، نمازی آبرومند را به درگاه الهی تقدیم نموده، به گونه ای که در آن حضوری عاشقانه در محضر خداوند بی نیاز داشته باشد که در لسان ادبیات اسلامی، از آن به حضور قلب تعبیر می شود.
یکی از عواملی که به ایجاد حضور قلب در نماز کمک می کند، خواندن دعاهای پیش از شروع نماز است که از معصومین علیهم السلام نقل شده است.
امیر مومنان (ع) در خطبه اوّل نهج البلاغه می فرماید:
«لَا يُدْرِكُهُ بُعْدُ الْهِمَمِ وَ لَا يَنَالُهُ غَوْصُ الْفِطَنِ ـــ خدایی که همّتهای عالی از درکش عاجزند و غوّاصان دریای اندیشه به او دست نمی یابند.»
در روایات آمده است:
«قَالَ رَجُلٌ عِنْدَهُ اللَّهُ أَكْبَرُ فَقَالَ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَيِّ شَيْءٍ فَقَالَ مِنْ كُلِّ شَيْءٍ فَقَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع حَدَّدْتَهُ فَقَالَ الرَّجُلُ كَيْفَ أَقُولُ قَالَ قُلْ اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَف ـــ
روزی مردی نزد امام صادق (ع) گفت: الله اکبر؛ امام (ع) فرمودند: از چه چیزی بزرگتر است. مرد گفت: از هر چیزی. امام فرمودند: خدا را محدود نمودی. مرد پرسید: پس چگونه بگویم؟ امام فرمودند: بگو خدا بزرگتر از آن است که به وصف درآید.» (الكافی، ج1،ص117)
خداوند متعال در قرآن می فرمايد:
"واقم الصلاة لذكری"[1]يعنی ونماز را بپادار برای اينكه مرا يادكنی
وسوسه از القائات و اعمال شیطان استعبدالله بن سنان می گوید:
"برای امام صادق (ع) از مردی كه در وضو و نماز به وسواس مبتلا بود، یاد كردم و گفتم كه او مردعاقلی است، امام صادق(ع) فرمود: چه عقلی برای اوست و حال آن كه از شیطان پیروی می كند؟ از آن حضرت پرسیدم كه چگونه شیطان را پیروی می كند؟
منشا تمام خطاها و رذایل اخلاقی دلبستگی به دنیا است .انسان ها باید در زندگی با کمک آموزههای دینی و راهنمایی اولیای خدا و با پیروی از دستورات الهی ، با تضعیف دلبستگی به دنیا در قلب خود ، حب خدا را در دل خود تقویت کند
آیه۳۲ سوره انعام
«وَ مَا الْحَیاةُ الدُّنْیا إِلاَّ لَعِبٌ وَ لَهْوٌ وَ لَلدَّارُ الْآخِرَةُ خَیْرٌ لِلَّذینَ یَتَّقُونَ أَ فَلا تَعْقِلُونَ» می فرماید: کسی که میخواهد از دنیای مذموم فاصله بگیرد؛ باید بکوشد تا متصف به اوصاف اهل دنیا نباشد و مومن واقعی نباید با ویژگیهای دنیا طلبان و دنیا دوستان آراسته باشد.
بنا به شرایط زمان و مکان کسالت و نشاط که از صفات روح است در انسان به وجود می آید. انسان باید خودتلاش کند زمینه های نشاط را برای خود به وجود بیاورد، به ویژه هنگام عبادت که زمان ارتباط با خداوند است. کسالت وتنبلی در امور دنیوی نیز مورد قبول اسلام نیست. اسلام دین تلاش و نشاط است.
حضور قلب در نماز
از زبان آیت الله بهجت(ره)
آقاى غرویان می نویسد:
از محضر آیت الله بهجت سؤ ال شد: حاج آقا، عمرمان گذشت و دارد مى گذرد امّا هنوز لذتى از عبادت و به خصوص نمازمان احساس نكرده ایم، به نظر شما چه باید بكنیم كه ما نیز اقلاًّ اندكى از آنچه را كه ائمه و پیشوایان معصوم علیهم السّلام فرموده اند، بچشیم؟
۱. تندخواني و شتاب زدگي
از موجبات حواس پرتي، تند خواني و تعجيل در اتمام نماز است، كه علت سريع خواني هم، عدم اهتمام به نماز است. چرا كه چنين افرادي، نماز را فقط براي رفع تكليف مي خوانند، لذا با كراهت و بي ميلي عبادت را انجام مي دهند و در نتيجه احساس خستگي مي كنند.
انگيزه تند خواني، حاضر شدن نزد محبوب كذايي است و از اين كه چند لحظه اي در نزد كسي كه قلبش متوجه او نيست ايستاده، رنج مي برد و مي خواهد هر چه سريعتر به طرف كسي يا كاري كه دوست دارد پرواز كند.
اگر كسي قلبش متوجه خدا باشد و از اين حضور راضي باشد، لزومي براي تندخواني و فرار از نماز نمي بيند، چون در محضر كسي است كه بايد باشد، لذا تمام حواسش را متمركز به محبوب واقعي مي نمايد.
شهید دستغیبسبب عدم حضور قلب در نمازرا این گونه بیان می کنند :
اگر هر کدام از ما جایى از خانه اى که در آن زندگى مىکنیم خراب شود یا اتاقى که در آن به سر مى بریم فرش نداشته باشد، راحت نداریم و تمام همّتمان این است که نواقص خانه و فرش را برطرف نماییم؛ امّا نسبت به آخرت چنان مسامحه مى نماییم مثل کسى که در آن شک دارد و به عفو وکرم خدا خودمان را مغرور کرده ایم؛ مثل کسى که از قرآن، فهمى حاصل ننموده است درحالى که قرآن مى فرماید:
«نیست براى انسان مگر آنچه کوشیده است و نتیجه کوشش خود را به زودى مى بیند.»
شهید مطهری در کتاب «آزادی معنوی» آورده است:
حضور قلب در نماز مرتبه دوم تقواست که آن تسلط و حفظ فکر و ذهن و خیال است.( آزادی معنوی، ص 95)
باید دانست این مرحله دوم تقوا بسیار سختتر و مشکلتر است از مرتبه اول (که حفظ اعضاء و جوارح) است. به تعبیر روایت حفظ فکر و خیال همان قدر سخت است که مواظب باشیم پر پرنده ای که به شاخه ای آویزان است لرزش نداشته باشد.( مثل القلب کمثل ریشه فی الفلات تعلقت فی اصل شجرة یقلبها الریح ظهرا البطن: نهج الفصاحه، و جامع صغیر ج1، ص 102)
کسب رتبه اول در
مسابقه ابلاغ غدیر
----------------------------
کسب رتبه اول در
مسابقه زوایای پنهان غدیر
----------------------------
کسب رتبه دوم در
مسابقه قرآن کتاب زندگی
----------------------------
کسب رتبه سی و چهارم در
سومین مسابقه وبلاگ نویسی نماز
----------------------------
کسب رتبه نهم و دهم در
مسابقه کشوری جهاد سایبری
----------------------------
کسب رتبه هفتم در
مسابقه بسیج پیشرودر
حماسه و خدمت
سامانه پیامکی ما
لطفا انتقادات و پیشنهادات خودرا
به سامانه زیر پیامک کنید